
Burde vi egentlig bruke en datamaskin på skolen, istedenfor å bruke penn og papir som vi allerede har brukt på barne- og ungdomsskolen? Grunnen til spørsmålet er den debatten som aldri ender om det er bra eller dårlig at man har økt IKT-bruken i skolen.
Så godt som alle ungdommer i dag har en eller flere PC-er hjemme og de aller fleste bruker også dataen sin hver dag. Teknologi og programmer er under stadig forandring. Og hvor ofte skjer ikke da at en elev midt i en viktig time bare må sitte og se på dataen sin laster ned program eller liknende? For hvis ikke dataen får dette programmet, går hele maskinen i vranglås!
Hvert skoleår er det en eller flere som får en maskin ødelagt, enten at man har mistet den i bakken eller at det har godt litt hardt for seg i sekken. Dette er bare noe man må regne med. Men at man er så avhengig av denne maskinen at hvis man ikke har data, så kan man ikke lære seg noe. Er det sånn det skal være? En kan sammenligne dette på samme måte som man ikke har lærerbok. Hvis en ikke har en lærerbok, kan man ikke få noen kunnskaper.
Når 30 elever i en klasse kjøper data, blir det neppe den samme de kjøper. De som har råd til en god data kjøper det, mens de som ikke har råd til den beste dataen, kjøper nok en som ikke er så god. Dette kan føre til at noen blir heng ut som litt fattig. De beste datamaskinene og som oftest mindre tid, ergo de er raskere, det kan gjøre at de kan komme fortere i gang med å jobbe med skolearbeid og/eller gjør det grundigere. Hva med at skolen sier at det må kun kjøpes en spesifikk maskin slik at alle får det samme utgangspunket?
Hvem vil vel heller ikke gå inn på ”facebook” eller lese nettaviser, enn å for eksempel lære om konkurranseidretten i Norge. Det jeg skal frem til er at når man har en datamaskinen, er det svært lett og bare gå inn å gjøre noe helt annet enn akkurat det man skal gjøre.
Det har kommet frem en del undersøkelser som viser at det tar en del tid til å lære seg data hvis man ikke har denne kunnskapen om maskinen fra før av. Men det også undersøkelser viser er at hvis en bare bruker denne redskapen på riktig måte, kan man få stor læringseffekt. Det alt for få lærere har, det er en god og konkret plan på hvordan man skal bruke maskinene i timen. Har man en god plan som både elever og læreren liker, kan man få mye ut av timen.
Noe som er meget bra med økt IKT-bruk, er kontakten mellom skole og hjem. Mange skoler i dag prøver digitale læringsplattformer slik som ”itslearning”. Dette er et enkelt program/side på nett, som de aller fleste vil greie å håndtere. Så lenge læreren legger ut informasjon på en slik digital læringsplattform, så vil elever følge med på informasjonen selv om det er både er fag og/eller andre saker og ting som er skolerelatert.

Grunnen til at man nå bruke mer data på skolen, er jo at de aller fleste kommer til å bruke data når de kommer ut i arbeidslivet. Så da er det viktig at de greier å håndtere en maskin. En får sjelden jobb når man ikke greier å håndtere en data, for det har blitt så utrolig viktig i alle sammenhenger at man greier dette. Hvis arbeidsgiveren vet du ikke greier dette, kan det hende at man ikke får jobben.
Jeg er litt for og litt mot å bruke datamaskin på skolen. Dette er på grunn av at denne maskinen tar så utrolig mye konsentrasjon av en i timene så lenge læreren ikke greier å få elevene til å følge med. Men det også bra at man lærer å håndtere denne maskinen, for man kommer nokså sannsynlig til å trenge denne kunnskapen om dataen senere når man skal begynne å jobbe.
https://www.itslearning.com/
http://www.itu.no/Nyheter/1150965056.57
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar